Strony

czwartek, 14 listopada 2013

Wdzięki gęsie


Gęsi kubańskie to udomowione dzikie gęsi łabędziowe. Nie pochodzą, z Kuby. Pochodzą z Rosji, ale można je spotkać także w Chinach, Japonii. Najbardziej popularne są na Ukrainie, Białorusi i w Rosji.
Skąd zatem nazwa - kubańskie? W południowo wschodniej Rosji leży Nizina Kubańska, gdzie prawdopodobnie, ta dzika gęś została udomowiona.
W Polsce gęsi kubańskie traktowane są jak egzotyczne hobby. Pięknie ubarwione ptaki są bardzo atrakcyjne. Oglądam je często w Jurajskiej Osadzie.http://klara27-klara.blogspot.com/2013/06/osada-jurajska.html


Rozmawiała gęś z prosięciem
Bardzo głośno i z przejęciem:
„Smutno samej żyć na świecie,
A po drugie i po trzecie -
Jeśli cenisz wdzięki gęsie,
Jak najprędzej ze mną żeń się”.
Prosię na to: „Miła gąsko,
Głowę nieco masz za wąską,
Trochę masz za długą szyję
I zupełnie inny ryjek.
Niechaj ciebie to nie rani,
Lecz jesteśmy niedobrani”.
A gęś znowu: „Cóż, mój drogi,
Popatrz, ty masz cztery nogi,
Nie masz pierza, nie masz dzioba,
Ale mnie się to podoba”.
Prosiak skłonił się uprzejmie:
„Inny tak się tym nie przejmie,
A ja - owszem. Bo zauważ,
Że ja chodzę, a ty fruwasz,
Jak dogonić zdołam ciebie,
Gdy szybować będziesz w niebie?”
Na to gęś odpowie znowu:
„Domowego jestem chowu,
Fruwam raz na sześć miesięcy,
Żeby nie tyć, i nic więcej”.
Na to prosię znów odpowie:
„Muszę dbać o swoje zdrowie,
Ty się kąpiesz nieustannie,
Ty byś chciała mieszkać w wannie,
Ja zaś - jeśli chodzi o to -
Właśnie bardzo lubię błoto”.
Tutaj gęś już miała dosyć.
„Nie zamierzam ciebie prosić…”
I dodała z żalem w głosie:
„Teraz wiem, że jesteś prosię”. 

Jan Brzechwa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz