Strony

niedziela, 10 czerwca 2012

Octy ziołowe w kuchni - bazyliowy



Octy ziołowe są starą metodą konserwowania ziół. Macerowanie ich w occie jabłkowym lub winnym powoduje, że substancje czynne zawarte w roślinach oraz ich aromat wydzielają się do octu. Dzięki temu otrzymujemy delikatny, aromatyczny ocet, zwłaszcza gdy jest zrobiony na bazie, własnej produkcji, octu jabłkowego.
Octy ziołowe wykorzystujemy w kuchni: do sałatek, jako dodatek do domowego majonezu,  do marynowania mięs, przetworów owocowych i warzywnych, sosów.
W taki sposób użyty, ocet ziołowy, poprawi smak potraw i uczyni je delikatnymi (mięso) i aromatycznymi.

Na butelkę dobrej jakości octu winnego lub jabłkowego (1/2 litra) potrzebujemy minimum 2 łyżki drobno porwanych ziół. Możemy ilość ziół zwiększyć, zwłaszcza ziół świeżych, wtedy ocet będzie mocniej ziołowy i aromatyczny.

Są dwa sposoby  na zrobienie octu ziołowego:
1. Zioła zalewamy octem w szklanym słoiku i po 6 tygodniach cedzimy i rozlewamy do ładnych butelek.
2. Jest też sposób na szybkie wykonanie, gdy zioła zalewamy octem podgrzanym, ciepłym (nie gorącym), wtedy ocet mamy już po kilku dniach.
Oczywiście wartościowszy jest ocet na zimno.



Ocet bazyliowy (na ciepło)

Listki bazylii pospolitej, kwiaty bazylii cynamonowej, kilka listków bazylii czerwonej.
Porwałam w rękach na możliwie najmniejsze kawałeczki listki i rozdrobniłam kwiatki.
Podgrzałam na kuchni ocet do 'próby palca' - ocet powinien być przyjemnie ciepły (ca.40C)
Zalałam w szklanym słoiku ciepłym octem jabłkowym, zakręciłam lekko wieczkiem, pozostawiłam w szafce kuchennej do maceracji.
Po 4 dniach (nie mogłam wytrzymać dłużej :) ) kiedy płyn był już pięknej barwy, przecedziłam i zlałam do butelki.
Dla ozdoby dodałam  kwitnącą gałązkę bazylii cynamonowej, wkładając ją do butelki napełnionej octem. W dokładnym rozmieszczeniu pomogłam sobie drewnianym patyczkiem do szaszłyków. 




W zależności od naszych upodobań i potrzeb możemy wykonać różne octy ziołowe dodając różne zioła a nawet całe kompozycje ziół.
Mocno owocowy smak będzie miał ocet z melisą i miętą.
Smak gorzkawy, ostry będzie miał ocet z dodatkiem oregano, rozmarynu, szałwi i tymianku.
Próbujcie sami.

.

2 komentarze:

  1. Wygląda pięknie... kolor niesamowity!!! Pewnie też smak :). Czy robila Pani kiedyś ocet z chrzanu? Czy w ogóle można czy tylko macerowac W innym occie?

    OdpowiedzUsuń
  2. Trzymam się zasady, że octy owocowe się fermentuje a octy ziołowe poddaje maceracji w już przygotowanym occie, np. jabłkowym. Na FB - Octomania - fermentują wszystko. Polecam Octomanię, jest tam mnóstwo ciekawych przykładów. :)

    OdpowiedzUsuń