Strony

czwartek, 16 stycznia 2014

Niedobory magnezu - gdy jesteś chory. Nadmiar





Oprócz pierwotnych niedoborów magnezu, są też niedobory wtórne, czyli wynikające z różnych schorzeń, zaburzeń w regulacji przemiany magnezu w organizmie: złego wchłania, nadmiernej utraty z ustroju.










Co powoduje utratę magnezu z organizmu:
- odżywianie pozajelitowe
- leczenie głodówką
- niedożywienie
- diety niezrównoważone, które  dają ujemny bilans magnezu poprzez zastosowanie w diecie:
a. dużych ilości wapnia
b. dawek leczniczych witaminy D
c. nadmiaru laktozy, nadmiaru produktów mlecznych wzbogaconych witaminą D
d. nadmiaru produktów zasadowych: leczenie wrzodowców pokarmem mlecznym i nadmiarem zasad
e. włókien spożywczych: błonnik, otręby
- diety ubogo-energetyczne:  przy otyłości, cukrzycy
- diety wysokobiałkowe
- zmniejszenie powierzchni wchłaniania: wycięcie jelita, uszkodzenia pozapalne, toksyczne
- biegunki
- podrażnienie jelit spowodowane przewlekłym stosowaniem środków przeczyszczających
- nadmierne picie herbaty i kawy
- alkoholizm
- stres
- choroby tarczycy: niedoczynność:  parathormon, nadczynność: hiperkalcemia
- cukrzyca: znaczne zmniejszenie magnezu we krwi spowodowane zwiększonym wydalaniem magnezu z moczem. Szczególne problemy magnezowe mają osoby stosujące insulinę (spada stężenie magnezu w kościach).
- estrogeny podawane  w okresie menopauzy, osteoporozy, schorzeń gruczołu krokowego, a także doustne preparaty antykoncepcyjne. Występujące powikłania zakrzepowo- zatorowe przy podawaniu estrogenów mają swoje podłoże w niedoborach magnezu
- nadmiar wapnia we krwi:  niezależnie od przyczyny, nadmiar wapnia we krwi powoduje niedobór magnezu
- choroby nerek
- zwiększona diureza: po usunięciu kamieni, po ostrej niewydolności nerek, po przeszczepie – powodują duże utraty magnezu
- stosowanie leków moczopędnych
-  marginalne straty magnezu:
a.       nadmierna laktacja
b.      nadpotliwość
   
Nadmiar magnezu
Zasadniczo, gdy podaż magnezu pochodzi z pożywienia, nadmiary jego w organizmie nie wystepują. Inaczej rzecz ma się, gdy stosujemy suplementację.
Aby uniknąć nadmiaru magnezu w organizmie należy, przed zastosowaniem suplementacji magnezem, zbadać wydolność nerek. Badanie takie to: badanie poziomu kreatyniny, sprawdzenie nieobecności białkomoczu.
- niewydolność nerek jest bezwzględnym przeciwwskazaniem do stosowania preparatów magnezowych., a zakażenie dróg moczowych jest przeciwwskazaniem przejściowym.
- leki przeczyszczające, alkalizujące zawierające magnez mogą, przy niesprawnych nerkach, powodować nadmierne obciążenie magnezem.
- niedoczynność tarczycy, powodująca zmniejszenie wydalania nerkowego, powoduje nadmiary magnezu
- choroby mięśni zwiększają magnez we krwi
- podczas leczenia psychoz maniakalno-depresyjnych występuje nadmiar magnezu spowodowany spadkiem wydalania go z moczem
- nowotwory złośliwe: w przypadku nowotworów przemiana magnezu w organizmie jest zmieniona. Występuje nadmiar magnezu w  erytrocytach i tkance nowotworowej: tkanka nowotworowa chłonie silnie magnez, co jest, oprócz innych czynników, motorem jej wzrostu. Ma to wartość diagnostyczną i prognostyczną : zwiększenie tego stężenia u chorych świadczy o nasileniu choroby. Zmniejszenie obserwuje się podczas remisji. Powrót do stężenia  do normy świadczy o całkowitej remisji.
Jednocześnie z przenoszeniem magnezu do erytrocytów i tkanki nowotworowej następuje zmniejszenie poziomu magnezu w osoczu, moczu i tkankach zdrowych – występują więc objawy niedoboru magnezu.

Pisząc na temat niedoborów i nadmiaru magnezu oparłam się na pracy mgr farmacji Barbary Napiórkowskiej. Magnez: właściwości, działanie, zastosowanie w lecznictwie.
  

Wkrótce: Magnez - profilaktyka i suplementacja.










3 komentarze:

  1. u mnie niedobór magnezu wynikał z diety (wysokobiałkowej) i był na tyle duży, że nie dałam rady go uzupełnić pożywieniem bogatym w magnez, pomógł mi bardzo magsolvit b6, po jego stosowaniu zniknęły najbardziej uciążliwe dolegliwości jak drżenie powiek, nerwowość, kłopoty ze snem i trudności z koncentracją

    OdpowiedzUsuń
  2. witam ;) miałam duży problem ze stawami . Bolały niemiłosiernie , szczególnie gdy miała zmienić się pogoda. byłam słana . nic mi się nie chciało . Dość długo zwlekałam i znosiłam te bóle . poszłam do apteki i polecono mi chela mag . Widzę poprawę szczególnie stawy mniej bolą , mam więcej siły. polecam bardzo serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  3. witam ;) miałam duży problem ze stawami . Bolały niemiłosiernie , szczególnie gdy miała zmienić się pogoda. byłam słana . nic mi się nie chciało . Dość długo zwlekałam i znosiłam te bóle . poszłam do apteki i polecono mi chela mag . Widzę poprawę szczególnie stawy mniej bolą , mam więcej siły. polecam bardzo serdecznie

    OdpowiedzUsuń