Strony

wtorek, 30 kwietnia 2013

Twarożek a'la Ricotta, z miętą


Chciałam zrobić domowy jogurt ale zagapiłam się i mleko się przegrzało. Temperatura wzrosła ponad 50C, czego nie zauważyłam i zlałam wszystko do termosu. Rankiem, następnego dnia, otwieram i ...
wszystko ścięte, grudkowate. Ups... dwa litry mleka w grudkach... Zamierzałam to wylać, gdy zadzwonił telefon a ja, po rozmowie, zapomniałam o jogurcie. Drugiego dnia wpadłam na pomysł, żeby odcedzić te grudki i zachować chociaż serwatkę bo mleko było wiejskie i bardzo dobrej jakości.


I eureka! Na sitku był delikatny biały, grudkowaty serek - jak włoska Ricotta! Spróbowałam - pyszny!
Akurat miałam pod ręką miętę w doniczce bo już zakładam ziołowy ogródek i naszła mnie ochota na miętowy, słodki twarożek - wspomnienie dzieciństwa...

 
W miseczce zmieszałam serek z jedną łyżeczką cukru i dodałam kilka, pociętych nożyczkami do ziół (tną listki na paski) listków świeżutkiej, młodej mięty. Odczekałam, z trudem, około 20 minut, aby mięta oddała aromat i ... Tak wygląda niebo w gębie - jakby ktoś nie wiedział... :D


Oczywiście nie polecam robić, w tak skomplikowany sposób twarożku, ale twarożek domowy - delikatny i miękki będzie też doskonały bo, w gruncie rzeczy, tu chodzi o miętę z jej aromatem i smakiem.
Jak uzyskać delikatny domowy twarożek? Najprostszy sposób, to ukwaszone wiejskie mleko (po zebraniu śmietany) zalać gorącą wodą i pozostawić do wystudzenia a potem odcedzić na sitku.




.

4 komentarze:

  1. Skąd bierzesz bakterie jogurtowe? Możesz także podać jak zrobić jogurt domowy.
    pozdrawiam.
    Paolo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O domowym jogurcie pisałam tutaj:
      http://klara27-klara.blogspot.com/2012/07/domowy-jogurt.html
      Przeczytaj też komentarze. Wtedy pisałam, że do domowego jogurtu może być mleko 'sklepowe'
      i może być, ale... Jeśli to ma być w pełni wartościowy produkt to mleko powinno być wiejskie (od rolnika). :)

      Usuń
  2. Ja robię twaróg podgrzewając mleko zsiadłe. Nigdy nie robiłam w ten sposób że dolewałam gorącej wody. Warto spróbować chyba, bo szybciej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, twarożek robi się właśnie w ten sposób, jak piszesz. :)Ja podałam sposób, z gorącą wodą, na zrobienie super delikatnego twarożku. W ten sposób nie ma możliwości przegrzania sera a przegrzanie sera (zbyt suchy) powoduje niekorzystne dla zdrowia zmiany w twarogu.
      Ale, oczywiście, podstawowy sposób wykonania domowego twarogu to podgrzewanie ukwaszonego mleka - nie przegrzewać! :)

      Usuń